SeoHelp

Keresőoptimalizálás bármikor, bárhonnan!

Minden marketing tevékenységnél , így a keresőoptimalizálásnál is fontos a célok felállítása és ezek mérése. A méréseket viszont csak mérőszámokkal tudjuk vezetők nyelvére lefordítani. Ilyen mérőszám a KPI ami egy teljesítménymutató és arra szolgál, hogy számszerűsítse és  mérje a kitűzött célt. 

Mit jelent a KPI?

A KPI vagyis Key Performance Indicator angol kifejezésnek a rövidítése.  Ezt Magyarországon is így szokták nevezni, bár fő teljesítménymutatónak is lehet hívni. A KPI valójában egy számokkal is kifejezhő érték, aminek segítségével láthatjuk, hogy célunk megvalósulása hogyan áll.  KPI ez alapján egy mérőeszköz, amit mindenkinek saját magára kell szabnia. 

Van a különbség a KPI és a cél között? 

Alapvetően van különbség, mert a KPI nem cél, viszont kell egy cél ahhoz, hogy funkcióját betöltse.  A cél ellenben nem konkrét eredmény, a KPI viszont mérőszám aminek segítségével a célünk teljesítést tudjuk megjeleníteni. 

Hogyan határozzuk meg KPI-t?

Első és legontosabb feladat az, hogy ki kell tűzni a üzleti és marketing cél. Nagyon sok féle eszköz lelhető fel erre, de legtöbbet a SMART módszert alkalmazzák.  

SMART egy mozaikszó:

S – Specifikus-e / konkrét-e a kitűzött cél? 

M – Mérhető-e a folyamat amivel el  fogod érni a célt? 

A – Az aktuális helyzetben reálisan elérhető-e a kitűzött cél? 

R – Releváns.e a vállalkozás jellegéhez a kitűzött cél? 

T – Tervezett időn belül a kitűzött cél megvalósítható-e? 

Példa:  Aktuális tanfolyamból származó bevételt 15%-kal szeretném növelni a második félévben 

Második lépés az elődleges KPI megállapítása. A fő marketing célunkat  a marketing aktivitástól függetlenül is mérni kell. Ezek a KPI-k sok mindentől függhetnek, üzleti céltól, iparágtól és a rendelkezésre álló marketing büdzsétől is.  Általában a célokat  konverzióval, konverziós rátával tudjuk elmondani. 

Például: Aktuális tanfolyamokból származó bevétel 15%-kal növetlni

Elsődleges KPI lehet ebben az esetben: 

  • Tanulók száma (=konverizó) 
  • Tanfolyamot megvásárlók aránya (=konverziós ráta) 
  • Tanfolyamot megrendelők  megszerzésének a költsée (=konverziós költség)

Harmadik lépése az lesz amikor végig gondolod azt, hogy milyen támogató KPI-k vannak. Ezek a támogató KPI-k szorosan hozzátartoznak az elősdleges KPI-hez. Mik lesznek ezek a támogató KPI-k azok az értékesítési/konverziós folyamatoktól függenek. 

Példál:  fenti példát követe támogató KPi lehet: 

  • Új tanulók száma 
  • Tanfolyam megváráslásának hossza

Negyedik lépésként a konverziós tölcsér minden lépéséhez adj KPI-t. A KPI-hoz is társul mérés, ezért alapvető a konverziós tölcsér  minden lépésésnél mérni a hatékonyságot. 

Konverziós tölcsér felépítése:

  • Tudatosság  -> Idegen 
  • Érdeklődés  -> Látogató
  • Megfontolás  -> Lehetőség
  • Szándék -> Lead
  • Vásárlás -> Ügyfél, vásárló

A konverziós ráta minden lépéséhez hozzá kell rendelni egy KPI-it azért, hogy a hatékonyságát figyelemmel lehessen kisérni. Keresőoptimalizálás esetében például a kulcsszavak helyezését és az organikus CTR-t szokták figyelemmel kisérni. 

Következő lépés az lesz, hogy meg kell tervezni hogyan is fogjuk a KPI-mérni. Tervezésnél meg kell gondolni azt, hogy  milyen eszközöket lehet hozzá használni.  A kiválasztott eszközből kapott adatokról még kiderülhet, hogy lehet a kiválasztott KPI-t nem is tudod vele egyértelműen használni a célod eléréséhez.  Szóval válaszd ki az eszköszt, majd mérj és tesztelj , ha megfelelő és használható adatot kapsz akkor már félig siker útjára léptél. 

Utolsó lépésként pedig a kiválasztott KPI-ről készíts riportot azért, hogy folyamatában lásd, hogy hol állsz a céljaid elérésében.  A riport készítésére sok lehetőséged van, használhatod a Google Data Studiót, Google Sheets vagy akár egy sima excell táblázatot.  Lényeg az, hogy rendszeresen megadott időközönként készítsd el a riportot azért, hogy lásd a céljaidat és azt azok hogyan állnak.

Vélemény, hozzászólás?