Minden marketing tevékenységnél , így a keresőoptimalizálásnál is fontos a célok felállítása és ezek mérése. A méréseket viszont csak mérőszámokkal tudjuk vezetők nyelvére lefordítani. Ilyen mérőszám a KPI ami egy teljesítménymutató és arra szolgál, hogy számszerűsítse és mérje a kitűzött célt.
Mit jelent a KPI?
A KPI vagyis Key Performance Indicator angol kifejezésnek a rövidítése. Ezt Magyarországon is így szokták nevezni, bár fő teljesítménymutatónak is lehet hívni. A KPI valójában egy számokkal is kifejezhő érték, aminek segítségével láthatjuk, hogy célunk megvalósulása hogyan áll. KPI ez alapján egy mérőeszköz, amit mindenkinek saját magára kell szabnia.
Van a különbség a KPI és a cél között?
Alapvetően van különbség, mert a KPI nem cél, viszont kell egy cél ahhoz, hogy funkcióját betöltse. A cél ellenben nem konkrét eredmény, a KPI viszont mérőszám aminek segítségével a célünk teljesítést tudjuk megjeleníteni.
Hogyan határozzuk meg KPI-t?
Első és legontosabb feladat az, hogy ki kell tűzni a üzleti és marketing cél. Nagyon sok féle eszköz lelhető fel erre, de legtöbbet a SMART módszert alkalmazzák.
SMART egy mozaikszó:
S – Specifikus-e / konkrét-e a kitűzött cél?
M – Mérhető-e a folyamat amivel el fogod érni a célt?
A – Az aktuális helyzetben reálisan elérhető-e a kitűzött cél?
R – Releváns.e a vállalkozás jellegéhez a kitűzött cél?
T – Tervezett időn belül a kitűzött cél megvalósítható-e?
Példa: Aktuális tanfolyamból származó bevételt 15%-kal szeretném növelni a második félévben
Második lépés az elődleges KPI megállapítása. A fő marketing célunkat a marketing aktivitástól függetlenül is mérni kell. Ezek a KPI-k sok mindentől függhetnek, üzleti céltól, iparágtól és a rendelkezésre álló marketing büdzsétől is. Általában a célokat konverzióval, konverziós rátával tudjuk elmondani.
Például: Aktuális tanfolyamokból származó bevétel 15%-kal növetlni
Elsődleges KPI lehet ebben az esetben:
- Tanulók száma (=konverizó)
- Tanfolyamot megvásárlók aránya (=konverziós ráta)
- Tanfolyamot megrendelők megszerzésének a költsée (=konverziós költség)
Harmadik lépése az lesz amikor végig gondolod azt, hogy milyen támogató KPI-k vannak. Ezek a támogató KPI-k szorosan hozzátartoznak az elősdleges KPI-hez. Mik lesznek ezek a támogató KPI-k azok az értékesítési/konverziós folyamatoktól függenek.
Példál: fenti példát követe támogató KPi lehet:
- Új tanulók száma
- Tanfolyam megváráslásának hossza
Negyedik lépésként a konverziós tölcsér minden lépéséhez adj KPI-t. A KPI-hoz is társul mérés, ezért alapvető a konverziós tölcsér minden lépésésnél mérni a hatékonyságot.
Konverziós tölcsér felépítése:
- Tudatosság -> Idegen
- Érdeklődés -> Látogató
- Megfontolás -> Lehetőség
- Szándék -> Lead
- Vásárlás -> Ügyfél, vásárló
A konverziós ráta minden lépéséhez hozzá kell rendelni egy KPI-it azért, hogy a hatékonyságát figyelemmel lehessen kisérni. Keresőoptimalizálás esetében például a kulcsszavak helyezését és az organikus CTR-t szokták figyelemmel kisérni.
Következő lépés az lesz, hogy meg kell tervezni hogyan is fogjuk a KPI-mérni. Tervezésnél meg kell gondolni azt, hogy milyen eszközöket lehet hozzá használni. A kiválasztott eszközből kapott adatokról még kiderülhet, hogy lehet a kiválasztott KPI-t nem is tudod vele egyértelműen használni a célod eléréséhez. Szóval válaszd ki az eszköszt, majd mérj és tesztelj , ha megfelelő és használható adatot kapsz akkor már félig siker útjára léptél.
Utolsó lépésként pedig a kiválasztott KPI-ről készíts riportot azért, hogy folyamatában lásd, hogy hol állsz a céljaid elérésében. A riport készítésére sok lehetőséged van, használhatod a Google Data Studiót, Google Sheets vagy akár egy sima excell táblázatot. Lényeg az, hogy rendszeresen megadott időközönként készítsd el a riportot azért, hogy lásd a céljaidat és azt azok hogyan állnak.